واحد بازرسی و شکایات
واحد بازرسی و شکایات اتحادیه سوخت های جایگزین، در قالب قانون نظام صنفی، مسئول حلقه کنترلی بر روی عملکرد واحدهای صنفی مجاز زیر مجموعه اتحادیه و همکار کمیسیون بازرسی اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین برای شناسایی واحدهای غیر مجاز و معرفی آنان به مراجع قانونی ذی ربط می باشد.
یکی از مسئولیت های این واحد رسیدگی به شکایات و گزارشات مردمی در ارتباط عملکرد اعضای این اتحادیه است. تعریف: تخلف صنفی: مطابق قانون نظام صنفی، به تخلفاتی مانند گرانفروشی، عدم صدور صورتحساب و فروش اجباری تخلف صنفی گفته می شود. شکایات منجر به خسارت: مواردی که عملکرد واحد صنفی موجب ایجاد خسارت به خودرو شاکی شود. روند ثبت شکایت: شاکی می بایست، از طریق لینک پایین این متن، فرم شکایت خود را تکمیل، ثبت و ارسال کند. پس از آن، کارشناسان این واحد، با همکاری کمیسیون شکایات اتحادیه، شکایات شما را بررسی کرده و برای اعلام نتیجه با شما تماس می گیرند.
فرآیند ثبت شکایت
پروسه رسیدگی به شکایات تخلات صنفی زمان بر نبوده و نهایت ظرف مدت یک الی ده روز کاری، بررسی انجام میشود. ولی شکایات منجر به خسارت، نیاز به کارشناسی دقیق تر و طرح آن در کمیسیون های فنی و شکایات دارد. پس بررسی آن زمان بر بوده و ممکن است تا یک ماه کاری نیز طول بکشد.
حصول نتیجه: مطابق ماده 72 قانون نظام صنفی، کارشناسان و اعضای کمیسیون شکایات اتحادیه تلاش می کنند پس از حصول نتیجه بررسی شکایات، متناسب با نتیجه بین طرفین صلح ایجاد کنند (مثلا پرداخت خسارت توسط متشاکی) ولی در صورتی که طرفین به صلح نرسند، پرونده به همراه نتیجه کارشناسی اتحادیه به معاونت بازرسی اتاق اصناف جهت ارسال به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع می شود.
قوانین نظام صنفی
ماده 57
گران فروشی: عبارت است از عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمات به بهایی بیش از نرخهای تعیین شده به وسیله مراجع قانونی ذیربط، عدم اجرای مقررات و ضوابط قیمت گذاری و انجام دادن هر نوع عملی که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمت به زیان خریدار گردد.
ماده 58
کم فروشی: عبارت است از عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمت کم تر از میزان یا معیار مقرر شده.
تبصره: عدم انجام خدمات پس از فروش در دوره ضمانت ( گارانتی) توسط متعهد در حکم کم فروشی است و متخلف از این امر علاوه بر انجام خدمت مربوط، به جریمههای موضوع این ماده نیز محکوم میشود. مبنای محاسبه ارزش خدمات پس از فروش، قیمت کارشناسی خدمات مورد نظر است که توسط کارشناسان سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تعیین میشود.
ماده 59
تقلب: عبارت است از عرضا یا فروش کالا یا ارائه خدمتی که از لحاظ کیفیت یا کیمیت منطبق با مشخصات کالا یا خدمت ابرازی یا درخواستی نباشد.
ماده 61
عرضه خارج از شبکه: عبارت است از عرضه کالا یا ارائه خدمت بر خلاف ضوابط و شبکههای تعیین شده از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت یا دستگاه اجرائی ذیربط
ماده 64
فروش اجباری: عبارت است از فروش اجباری یک یا چند نوع کالا یا خدمت به همراه کالا یا خدمت دیگر
ماده 65
عدم درج قیمت: عبارت است از نصب نکردن برچسب قیمت بر کالا، استفاده نکردن از تابلو نرخ دستمزد خدمت در محل کسب یا حرفه یا درج قیمت به نحوی که برای مراجعه کنندگان قابل رویت نباشد.
ماده 66
عدم صدور صورتحساب: عبارت است از خودداری از صدور صورتحسابی که با ویژگیهای مندرج در ماده (15) این قانون منطبق باشد.
ماده 67
چنانچه بر اثر وقوع تخلفهای مندرج در این قانون، خسارتی به اشخاص ثالث وارد شود، به درخواست شخص خسارت دیده، فرد صنفی متخلف، علاوه بر جریمههای مقرر در این قانون، به جبران زیانهای وارد شده به خسارت دیده نیز محکوم خواهد شد.
تبصره: هر فرد صنفی که نسخهای از صورتحساب (فاکتور) خرید کالا را در واحد صنفی خود محفوظ ندارد و یا از ارائه آن به ماموران خودداری کند به پرداخت جریمه محکوم میشود.
ماده 72 مکرر
دادگستری، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، کلیه وزارتخانهها و دستگاههای اجرائی، موسسات، سازمانها، شرکتهای دولتی، سایر دستگاهها و شرکتهای دولتی که شمول قانون بر آن ها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، موسسات عمومی غیر دولتی و سازمانهای تابعه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و بانکها موظفند در اجرای احکام تخلفات موضوع این قانون با سازمان تعزیرات حکومتی همکاری نمایند.
کارشناسان ما در بخش بازرسی و شکایات
پویان کابلی
1. رییس واحد بازرسی و شکایات
2. مسئول هماهنگی امور کمیسیون های اتحادیه
3. نماینده کمیسیون شکایات در رسیدگی به تخلفات صنفی
شقایق آهنگران
1. پاسخگویی تلفنهای شکایت
2. تشکیل پرونده شکایات، رسیدگی و به نتیجه رساندن نتیجه
3. ارجاع شکایات به کمیسیون شکایات و نمایندگان آن
داخلی 3