به گزارش کارنا، علی محمودیان با اشاره به اهمیت و نقش صنعت CNG در ایران عنوان کرد: صنعت CNG در ایران، طی دو دهه گذشته با هدف کاهش وابستگی به بنزین و تقویت امنیت انرژی توسعه یافته و نقش مهمی در صرفهجویی مصرف سوخت و کاهش یارانههای پنهان ایفا کرده است.
وی افزود: پیرو مصوبه شورای اقتصاد در بهمنماه سال ۱۳۹۸ و اصلاحیههای آن، در خصوص دوگانهسوز نمودن خودروهای در حال تردد، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران اقدام به انعقاد قرارداد با شرکتهای بزرگ تولیدکننده تجهیزات CNG و بیش از ۳۵۰ مرکز خدمات مهندسی نموده است. در نتیجه این اقدامات، تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو به دوگانهسوز تبدیل شده و روزانه بیش از ۲۳ میلیون لیتر بنزین صرفهجویی شده است.
معاون اتاق اصناف ایران در گفتگو با خبرنگار کارنا درباره چالشهای صنعت CNG در ایران بیان کرد: متاسفانه، طی یک سال گذشته، علیرغم پیگیریها و نامهنگاریهای متعدد مبالغ حاصل از صرفهجویی (موضوع ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید) از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران تخصیص نیافته است.
محمودیان در ادامه گفت: این موضوع باعث بروز مشکلات نقدینگی شدید و در نتیجه، بلوکه شدن سرمایه در گردش کل صنعت سی ان جی توسط وزارت نفت شده و ادامه این روند منجر به تعطیلی شرکتهای مخزنسازی و ۲۰۰۰ مرکز خدمات تبدیل خودروها خواهد شد که به نوبه خود، ضررهای جبرانناپذیری به جایگاههای CNG وارد میکند.
وی تصریح کرد: این در حالی است که در سطح جهانی، صنعت CNG به عنوان یکی از راهحلهای اصلی برای کاهش آلودگی هوا و کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی سنتی مورد توجه قرار گرفته است. رییس اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین و صنایع وابسته در ادامه تشریح کرد: ارزش بازار جهانی CNG در سال ۲۰۲۲ حدود ۹.۷ میلیارد دلار بود و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۳۲ به حدود ۲۲.۵ میلیارد دلار برسد. با نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR) حدود ۹.۵%. کشورهای پیشرو در این صنعت شامل ایران، پاکستان، آرژانتین، برزیل و هند هستند. ایران با داشتن بیش از ۵ میلیون خودرو دوگانهسوز، یکی از پیشروان این صنعت در جهان بهشمار میروند.
محمودیان با اشاره به اینکه یکی از چالشهای اصلی این حوزه، توسعه ناکافی زیرساختهای CNG است، افزود: بسیاری از مناطق هنوز از شبکههای توزیع مناسب برای CNG برخوردار نیستند که این موضوع میتواند سرعت پذیرش این سوخت را کاهش دهد. هزینههای بالای تبدیل خودروها به سیستم سوخت CNG نیز از دیگر موانع است که میتواند به ویژه برای اپراتورهای ناوگان و مصرف کنندگان فردی بازدارنده باشد.
وی درباره روند توسعه CNG در جهان بیان کرد: منطقه آسیا-پاسیفیک با بیشترین سهم بازار و نرخ رشد بالا پیشتاز است. این رشد به دلایل متعددی از جمله شهرنشینی سریع، سیاستهای دولتی حمایتگر و تمرکز بر حملونقل پایدار میباشد. یکی از کشورهای کلیدی در این منطقه چین با بزرگترین بازار CNG در جهان است. تعداد خودروهای دوگانهسوز در چین بیش از ۶ میلیون دستگاه است و دولت این کشور برنامههای گستردهای برای گسترش زیرساختهای CNG دارد.
این مقام صنفی افزود: همچنین هند و پاکستان با بیش از ۳ میلیون خودرو دوگانهسوز، یکی از بزرگترین بازارهای CNG در جهان هستند. محمودیان یادآور شد: اروپا نیز به دلیل مقررات زیست محیطی سختگیرانه و تمرکز بر کاهش انتشار کربن، رشد قابل توجهی را تجربه میکند. ایتالیا با بیش از ۱ میلیون خودرو دوگانهسوزبزرگترین بازار سی ان جی در اروپا را دارد.
وی اضافه کرد: آمریکای شمالی نیز با استفاده مداوم در بخشهای حمل ونقل و صنعتی رشد متوسطی در این حوزه داشته است.
معاون اتاق اصناف ایران در گفتگو با خبرنگار کارنا با اشاره به نقش حمایتهای دولتی در ترویج استفاده از CNG در حمل و نقل عمومی بیان کرد: به عنوان مثال چین به عنوان یکی از پیشروان در توسعه صنعت CNG یارانههای مستقیم برای تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانهسوز (CNG) ارائه میدهد. ارائه وامهای با بهره کم و تسهیلات مالی برای شرکتهای فعال در صنعت CNG به منظور توسعه زیرساختها، معافیتها و کاهشهای مالیاتی برای شرکتهای تولیدکننده تجهیزات CNG و بهرهبرداران جایگاههای سوختگیری و همچنین معافیتهای مالیاتی برای واردات تجهیزات پیشرفته و تکنولوژیهای جدید مرتبط با CNG از دیگر اقدامات دولت چین در این حوزه به شمار میرود.
محمودیان تاکید کرد: تجربیات فوق میتواند به عنوان الگوی موفق برای سایر کشورها، از جمله ایران، مورد استفاده قرار گیرد تا با بهرهبرداری از پتانسیلهای موجود، به توسعه پایدار صنعت CNG دست یابند.
این مقام صنفی با اعلام اینکه بیش از ۲۸ میلیون خودرو در سراسر جهان از CNG به عنوان سوخت اصلی خود استفاده میکنند، خاطرنشان کرد: ایران با داشتن بیش از ۵ میلیون خودرو دوگانهسوز، روزانه بیش از ۲۳ میلیون لیتر بنزین را صرفهجویی میکند؛ لذا توسعه صنعت CNG در ایران میتواند سالانه میلیاردها دلار از هزینههای یارانههای پنهان سوخت را کاهش دهد. کما اینکه طی سالهای اخیر، صنعت CNG سالانه در ایران موفق به صرفه جویی بیش از ۵ میلیارد دلار در هزینههای یارانه سوخت شده است.