محمد جواد شهبازی، کارشناس صنعت CNG و جانشین رییس اتحادیه سوخت‌های جایگزین، در مصاحبه با روابط عمومی اتحادیه سوخت های جایگزین، بر اهمیت جایگزینی CNG  با بنزین تاکید کرد.

 

– توانایی و زیرساخت های کشور در جهت رشد این صنعت به چه میزان است؟

با توجه به مزیت های گاز طبیعی، CNG، در ایران، لازم دیده شد که صنعت خودرو  در مسیر استفاده از موتورهای پایه گازسوز قرار گیرد. از این رو طرح ملی cng کشور در  4 مرحله برنامه ریزی و اجرا  شده است:

الف- حمایت مالی و فنی، ایجاد زیر ساخت، احداث کارخانجات تولید و تجهیزات و قطعات مربوط به جایگاه های CNG، انتقال دانش فنی و داخلی سازی دانش فنی و تربیت نیروی انسانی متخصص

ب- حمایت مالی و فنی، ایجاد زیر ساخت و احداث کارخانجات تولید تجهیزات و قطعات خودروهای CNG شامل کیت و مخزن

ج- راه اندازی بیش از 2400 جایگاه سوخت CNG

د – حمایت مالی و فنی از ایجاد زیرساخت تبدیل کارگاهی خودروهای بنزین سوز به دوگانه سوز در سراسر کشور و ایجاد زیر ساخت تولید خودروهای دوگانه سوز کارخانه ای به صورت پایه گازسوز

با شکل گیری اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین و خدمات وابسته،  حمایت از بخش خصوصی برای افزایش دوباره تقاضای مصرف CNG در دستور کار قرار گرفت.

راهکارهای ایجاد  مزیت رقابتی استفاده از سوخت جایگزین با توجه به منابع فراوان و منحصر بفرد گاز طبیعی در ایران، ارائه یارانه به بخش حمل و نقل عمومی و مصرف کنندگان CNG و تشویق بخش حمل و نقل عمومی به مصرف سوخت CNG است. این امر علاوه بر صرفه جویی در مصرف بنزین، از واردات آن به کشور و آلودگی محیط زیست جلوگیری می‌کند.

با توجه به این نکات، وجود شرکت های تولید کننده تعمیرات جایگاه­های سوخت و خودکفایی صنعت در این زمینه، شرکت های تولید کننده قطعات و لوازم خودروهای گازسوز استاندارد وشرکت های تولید مخازن CNG در کشور، باعث رشد توسعه صنعت CNG و در  نهایت منجر به افزایش رفاه عمومی خواهد شد.

بررسی آمارها نشان می­دهد، در سال 95 مصرف روزانه بنزین کل کشور معادل مصرف روزانه بنزین در سال 88 بوده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت، زیر­ساخت فعلی ایجاد شده توانسته است، آثار منفی ناشی از رشد مصرف بنزین در مسیر توسعه را حداقل 8 سال به تاخیر اندازد.

– ظرفیت فعلی کشور از لحاظ تولید کننده جایگاه های سوخت رسانی جوابگوی کشور است؟

خود کفایی 80 درصدی ایران در ساخت تجهیزات جایگاه های سوخت CNG و تامین تجهیزات جایگاه های سوخت، باعث رشد مصرف سوخت CNG شده است، طوری که از سال 84 تا کنون حدود 54 میلیارد متر مکعب گاز، جایگزین مصرف بنزین شده است. این بدان معناست که صرفه جویی ارزی خیره کننده ای در زمینه ی واردات بنزین داشته ایم، علاوه برآنکه استفاده از سوخت جایگزین، تاثیر بسزایی در کاهش آلاینده های ناشی از مصرف بنزین در شهرهای بزرگ داشته است.

هم اکنون ظرفیت صنعت  CNGکشور دو برابر میزان مصرف آن است. پس با توجه به مزیت قیمتی و مزیت آلایندگی کمتر آن می بایست مردم را تشویق به جایگزینی بیشتر این سوخت به جای بنزین کرد.

تعدادی از  مجتمع های صنعتی در زمینه ساخت جایگاه­های سوخت مایع و گاز طبیعی فشرده CNG فعال هستند. این مجتمع ها به صورت جامع، از فاز مطالعاتی، طراحی اولیه و بررسی امکان سنجی اقتصادی تا احداث، تامین تجهیزات، راه اندازی و ارائه خدمات پس از فروش تعمیر و تامین قطعات مورد نیاز در این صنعت با رویکرد افزایش مداوم کیفیت فعالیت داشته و در زمینه راه اندازی و احداث جایگاه های سوخت حضور موثری داشته اند. یکی از این شرکت ها، شرکت پترو فیدار راد است.

– آیا قابلیت صادرات در این صنعت وجود دارد؟

بله، تا کنون شرکت های سازنده ی تجهیزات دستاوردهای خوبی را در جهت ساخت قطعات داخلی و تجهیزات انجام داده اند. که می توانند تجهیزات را همراه با دانش فنی صادر نمایند.

ولی در این خصوص نیاز به ایجاد یک شبکه صادراتی است که انتظارهای بخش خصوصی را در این زمینه پاسخگو باشد. اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین آمادگی و توان تشکیل این شبکه ی صادراتی را دارد.

با توجه به اینکه ظرفیت کشور در بخش تجهیزات و خدمات فنی CNG مناسب است پس نیاز به توسعه ی همراه با برنامه ریزی مناسب جهت صادرات وجود دارد

همچنین نیاز به جذب مشتریان خارجی داریم. تا بتوانیم با جذب سرمایه های داخلی و یا خارجی موقعیت صادراتی مناسب را ایجاد کنیم.

ارسال نظر

Your email address will not be published. Required fields are marked *
شما می توانید استفاده کنید از HTML همانند کد زیر: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Comments

comments