توسعه صنعت CNG یا ساخت پالایشگاه نفت؟ صرفه اقتصادی کدامیک بالاتر است؟

پاسخ دستیار مدیرعامل «پالایش و پخش» به پرسش «انرژی نیوز»:
توسعه صنعت CNG یا ساخت پالایشگاه نفت؟ صرفه اقتصادی کدامیک بالاتر است؟

به گزارش خبرنگار انرژی نیوز، دکتر «محمد رضایی» دستیار مدیرعامل و مدیر پژوهش و فن‌آوری پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی امروز در نشستی خبری در پاسخ به پرسش «انرژی نیوز» که توسعه صنعت CNG یا ساخت پالایشگاه نفت؟ صرفه اقتصادی کدامیک بالاتر است؟، گفت:

پیش بینی می‌شود تا سال 1404 مصرف بنزین کشور حدود 20 میلیون لیتر در روز افزایش یابد که برای جبران این افزایش تقاضا باید یک پالایشگاه نفت با ظرفیت 400 هزار بشکه ای در کشور احداث شود.

هم اکنون بدون احتساب محدودیت‌های خارجی برای ساخت پالایشگاه نفت 400 هزار بشکه ای به حدود هفت میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است و در خوش بینانه‌ترین سناریو اگر مدیریت پروژه حساب شده و دقیقی وجود داشته باشد این پالایشگاه باید 4 تا 5 سال ساخت و در مدار بهره‌برداری قرار بگیرد.

در کنار صرف هزینه هفت میلیارد دلاری ساخت پالایشگاه نفت باید چند صد میلیون دلار هم برای ساخت خط لوله انتقال خوراک و محصول، مراکز انتقال نفت، انبار و مخازن ذخیره‌سازی، تامین و توزیع سوخت و … هم سرمایه گذاری انجام شود تا در نهایت بتوان 20 میلیون لیتر افزایش تقاضای مصرف بنزین را تامین کرد.

با دوگانه‌سوز شدن حدود دو میلیون دستگاه خودروی بنزین سوز به سی.ان.جی سوز به حدود 800 میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز است که بخش عمده این سرمایه‌گذاری هم ریالی بوده تا ارزی.

با تولید و توسعه دو میلیون دستگاه خودروهای جدید دوگانه سوز نیازی به ساخت شبکه جدید پالایش، انتقال، توزیع گاز هم در کشور وجود ندارد و حتی نیاز نیست بیش از 2500 جایگاه فعلی «سی.ان.جی» هم در کشور جایگاه جدیدی احداث شود به عبارت دیگر با 800 میلیون دلار سرمایه گذاری و استفاده از ظرفیت‌های خالی موجود شبکه تولید، انتقال و توزیع گاز می توان تقاضا برای سی.ان.جی را 20 میلیون مترمکعب در روز افزایش داد که این گاز جایگزین بنزین و گازوئیل در سبد سوخت خودروها می‌شود.

توسعه صنعت «سی.ان.جی» به عنوان سوخت ملی و با استفاده از ظرفیت‌های موجود اگر «کیمیاگری» نیست چه اسمی می‌توان روی آن گذاشت؟

منبع:

www.enenews.ir