اتوبوس های گازسوز بین شهری در هند

بر اساس گزارش مورخ 22 دسامبر 2018 وبسایت موسسه NGV Global، شرکت حمل و نقل عمومی دهلی (Delhi Transport Corporation-DTC) در حال برنامه ریزی برای بکارگیری مجدد اتوبوس های CNG در مسیرهای بین ایالتی می باشد. این طرح پایلوت، پس از 8 سال توقف، از فوریه 2019 در مناطق اطراف پایتخت اجرایی خواهد شد.

در سال 2010 و پس از تغییر ناوگان به اتوبوس های گازسوز، شرکت DTC فعالیت های بین ایالتی را به دلیل چالش های ناشی از میزان پیمایش اتوبوس با مخازن فولادی CNG متوقف کرد. در آن زمان جایگاه های سوخت گیری CNG تنها در شهرها احداث گردیده بود و بکارگیری اتوبوس های گازسوز در مسیرهای بین شهری با مشکلاتی مواجه بوده است.

در حال حاضر به دلیل سیاست های دولت هند در زمینه اقتصاد گازمحور، توسعه خط لوله گاز و همچنین جایگاه های سوخت گیری در مناطق بین شهری در دستور کار قرار گرفته است.

برای اجرای این طرح پایلوت، مخازن CNG کامپوزیتی نوع چهار از تولیدکنندگان خارجی تامین گردیده اند و قرار است در صورت موفقیت آمیز بودن طرح، این مخازن در کشور هند تولید شوند.

مخازن کامپوزیت نوع چهار در مقایسه با مخازن فولادی نوع یک سبک تر هستند و در نتیجه امکان ذخیره سازی سوخت بیشتری را با توجه به محدودیت های وزنی در خودرو فراهم می کنند. اتوبوس های موجود [در هند] دارای پنج عدد مخزن فولادی CNG هستند که مجموعا ظرفیت ذخیره سازی 100 کیلوگرم گاز را دارد اما اتوبوس های جدید دارای 7 مخزن کامپوزیتی مجموعا با ظرفیت 300 کیلوگرم گاز می باشند.

به گزارش The Times of India،‌ هزینه اتوبوس های گازسوز فعلی 45،700 دلار می باشد اما با توجه به قیمت 1430 دلاری هر مخزن کامپوزیت، هزینه اتوبوس های جدید با مخازن کامپوزیتی 55،700 دلار خواهد بود.

با توجه به مزایای زیست محیطی اتوبوس های گازسوز در مقایسه با دیزل، مسیرهای پرتردد مانند محورهای دهلی نو به مناطق Agra، Jaipur، Haridwar و Chandigarh در برنامه بکارگیری اتوبوس های گازسوز بین ایالتی مورد نظر قرار گرفته اند.

لینک منابع:

https://www.ngvglobal.com/blog/cng-buses-piloted-for-interstate-routes-in-india-1222